Cluster Noord
 

Nieuwe Huisvesting Oosterhout


Het Traject

Na jarenlange trouwe dienst als brandweerkazerne is geconstateerd dat de locatie Slotjesveld 3 niet meer aan de hedendaagse eisen voldoet. Tijd dus voor verhuizing en wel naar de Vaartweg 2 op het industrieterrein Statendam. Op deze pagina wordt een dagboek bijgehouden vanaf de eerste onderzoeken tot en met de verhuizing, en verder…


WEEK 51 - vrijdag 18 december 2009

De verhuizing van de vaste medewerkers is gestart. Deze week zijn de werkplekken en de computers geplaatst. Dozen, bakken, pennen, mappen en archieven zijn van de kazerne Slotjesveld naar de Vaartweg gereden.



WEEK 50 - vrijdag 11 december 2009

In de bluswatervijver is een pomp geplaatst die druk zet op de ondergrondse en bovengrondse brandkraan t.b.v. oefenen aflegsystemen. Op de deuren zijn de naambordjes bevestigd. Bij alle pantry's zijn de koffieautomaten geplaatst. Verder zijn de lichtmasten buiten geplaatst en is het meeste installatiewerk in de autowerkplaats zo goed als gereed. De laatste puntjes worden aangepakt, beschadigingen worden nog gerepareerd, de inhuis van het meubilair kan gestaag beginnen....



WEEK 49 - vrijdag 4 december 2009

De binnendeuren zijn afgehangen in alle ruimten. Op de afdeling Risicobeheersing is een zgn. "Paternosterkast" geplaatst tbv archievering. In de bar is de sfeerverlichting geplaatst en ook op het dak en aan de zijgevel van de kazerne brand het logo en de tekst. Aan de gevel t.h.v. de uitrukdeuren is verlichting gemonteerd.



WEEK 48 - vrijdag 27 november 2009

Door de aannemer is de opleveringschoonmaak opgestart: Binnen- en buitenzijde wordt gereinigd. Bestrating is gereed en het hekwerk inclusief toegnagspoorten staan en functioneren. Op de 2e verdieping is men klaar met de keuken en de uitgiftebalie. De instructieruimte(n) zijn gereed evenals de diverse kantoorruimten en alle pantry's (keukenblokjes) zijn geplaatst en gemonteerd. In degang waar de magazijnen zijn gesitueerd is de wand voorzien van lambrisering om stootschade te voorkomen. Op het parkeerterrein aan de voorzijde zijn 3 vlaggemasten geplaatst.



WEEK 47 - vrijdag 20 november 2009

De marmoleumvloer in de kantine en overige ruimten is gelegd. Het hekwerk rond het dakterras is geplaatst. Het brandweerlogo is geplaatst op het gebouw en het embleem is bevestigd aan het gebouw. De garderobekasten t.b.v. de uitruk zijn geplaatst. Verder is er ontzettend veel installatiewerk verricht welke onmogelijk allemaal op foto is vast te leggen.



WEEK 46 - vrijdag 13 november 2009

Het zwarte spijlenhekwerk staat rond het hele gebouw en het terrein vóór de uitrukdeuren is bestraat. De brandmeldcentrale is gemonteerd en de watermeter wordt aangesloten. In de meeste kantoorruimten si de vloerbedekking gelegd. De vloeren waar marmoleum wordt gelegd zijn voorgestreken en ook de remisevloer, magazijnen en garage is voorzien van een anti-slipcoating. Enexis heeft de zekeringen geplaatst, zodat het gebouw nu is voorzien van elektra. Monteurs zijn druk doende met het afmonteren van kabelgoten en plafondinstallaties. Ook de douchecabines zijn geplaatst in dames- en herendoucheruimte. De fietsenstalling met geïntegreerd containerhok is tevens geplaatst. Tot slot is ook nog de verwarming operationeel.



WEEK 45 - donderdag 5 november 2009

De stratenmakers zijn volop bezig met bestraten van de uitrit, het achter(oefen)terrein en het parkeerterrein voor bezoekers. De luchtbehandelingskasten zijn geplaatst. Op veel plaatsen brand de verlichting en is het systeemplafond dichtgelegd. In de doucheruimte van de heren worden de cabines inmiddels geplaatst en zijn de meeste toiletten voorzien van spiegels, wasbakken en toiletpot.
Ook zijn de meeste muren gesausd en kozijnen geschilderd.



WEEK 43 - woensdag 21 oktober 2009

De voorbereiding van de bestrating van het oefenterrein en parkeerterrein is in volle gang. Het bouwbord is hiervoor aan de kant gezet. De Damweg is geasfalteerd en daar worden de laatste werkzaamheden aan verricht. Menig kantoorruimte is inmiddels voorzien van glasweefselbehang waarna deze gesaust kan worden. De laatste vloertegels worden gelegd in de natte ruimten van de uitrukgarderobe.



WEEK 42 - vrijdag 16 oktober 2009

De hefbrug ligt in de autowerkplaats en is inmiddels afgewerkt. De uitlaatgasafzuiginstallatie wordt gehangen tesamen met de haspels t.b.v. elektra en lucht voor de voertuigen. Inmiddels zijn bijna alle natte ruimten voorzien van vloer en wandtegels en is ook de stalen trap aan de buitenzijde geplaatst. De laatste hand wordt gelegd aan de centrale verwarming en de warmwatervoorziening.



WEEK 41 - woensdag 7 oktober 2009

De metalen zonwering t.b.v. de kantine wordt bevestigd en de overheaddeuren zijn inmiddels allemaal geplaatst. De scheidingsmuur tussen remise en autowerkplaats is afgewerkt. De vloer op de oefen-/wasplaats is gestort en hard nu uit. Op de begane grond worden de laatste kozijnen en wandjes afgewerkt en is inmiddels al weer menig ruimte voorzien van wand en/of vloertegels. De liftinstallatie is bijna gereed en ook op de diverse verdiepingen is gestart met het framewerk voor het systeemplafond. Kabels t.b.v het computernetwerk en telefonie worden gekoppeld en aangesloten in de patchkast.



WEEK 40 - donderdag 1 oktober 2009

De gevelbekleding van het rand boven de kantine wordt bevestigd en de overheaddeuren aan de voorzijde zijn geplaatst. De installateur van de lift is druk doende in de liftschacht. De wanden van de kantoren en uitrukgedeelte op de begane grond zijn nagenoeg geplaatst. In de natte ruimten (douches, toiletten, slangenwerkplaats worden wandtegels aangebracht. De spiltrap en railing vanuit de remise naar de kantoren is geplaatst. In de technische ruimte wordt hard gewerkt aan het centrale verwarmingssysteem en de warmwatervoorzieningen. Ook wordt de trap in het centrale trappenhuis geplaatst.



WEEK 39 - woensdag 23 september 2009

De gevelbekleding aan de achterzijde van het gebouw is bijna gereed en de kolommen tussen de uitrukpoorten zijn afgewerkt. De wanden van de hoofdentree, vergaderkamer, commandopost en bevelvoerder/wachtruimte zijn geplaatst. Op de 1e verdieping staan de profielen voor vergader- en concentratieruimte van afdeling preventie. De overheaddeuren aan de uitrukzijde worden op dit moment geplaatst. Op het voorterrein zijn stelconplaten gelegd welke onder de bestrating verdwijnen en die ervoor zorgen dat de bestrating op den duur niet gaat verzakken. De ademluchtwerkplaats en bovengelegen technische ruimte is geheel voorzien van wanden.



WEEK 38 - donderdag 17 september 2009

Alle deuren van kantoor zijn geplaatst en dit gedeelte is compleet wind en waterdicht. De hemelwaterafvoer van het buitenterrein aan de voorzijde is voorbereidt en men is inmiddels al begonnen met het grondwerk voor de bestrating. De scheidingsmuur tussen autowerkplaats en remise is aangebracht alsmede de wanden in de bandenmagazijn en vuile instructieruimte. Op dit moment is men volop bezig met wanden van de ademluchtwerkplaats. Op de begane grond in het kantoorgedeelte is gestart met het plaatsen van de wanden waardoor de vergaderruimte, commandopost, bevelvoerders cq. wachtruimte, uitrukgarderobe en natte ruimten vorm krijgen. Op de 1e verdieping zijn de wanden van de toiletten, patchruimte, instructieruimte en multifunctionele ruimte reeds geplaatst. Op de 2e verdieping zijn de garderobe, toiletten, opslagruimte en keuken ook reeds voorzien van de wanden.



WEEK 37 - dinsdag 8 september 2009

De vloer van de remise is gestort en gevlinderd. Op de begane grond, 1e en 2e verdieping worden de wanden al geplaatst. Een eerste aanvang is gemaakt met de ademluchtwerkplaats. Kabels en leidingen worden getrokken. Kozijnen zijn nagenoeg allemaal geplaatst en voorzien van beglazing. De gevels aan voorzijde en hoofdingang zijn voorzien van de definitieve bekleding. De voorbereidingen voor aanleg van de Damweg zijn reeds begonnen en de retentiesloot (opvang overtollig regenwater) langs de Statendamweg is gegraven.



WEEK 35 - dinsdag 25 augustus 2009

Na een welverdiende vakantie zijn de bouwvakkers al weer een week aan de slag. Inmiddels is een groot deel van de definitieve gevelbeplating aan de remisezijde aangebracht. Binnen- en buitenkozijnen zijn geleverd en worden momenteel geplaatst. Deze week wordt de betonvloer in de remise gestort. De vloerverwarming en de wapening is daar reeds aangebracht alsmede de lijngoten voor de uitrukdeuren.
Op het buitenterrein is men op dit moment bezig met de aanleg van een HWA-riool (hemelwaterafvoer) t.b.v. de Vaartweg en Damweg.



WEEK 29 - dinsdag 14 juli 2009

De muren van het magazijn oefenmaterieel, repressie en de slangenwerkplaats staan reeds. De vloerverwarmingsleidingen in de uitrukgarderobe en natte ruimten zijn gelegd en worden ingestort. Het dak van de kantine is voorzien van dakbedekking. De remise wordt voorbereidt op storten van de vloer. Tenslotte is begonnen met de werkzaamheden om de trafo op het elektriciteitsnet aan te sluiten.


WEEK 28 - woensdag 8 juli 2009

De binnenbeplating en de onderdakbeplating is aangebracht waardoor nu een indruk verkregen wordt van de grootte van de remise, autowerkplaats en oefenplaats. De ademluchtwerkplaats en de ruimte waar de ademluchtcompressor wordt geplaatst zijn nu ook zichtbaar. Intussen is gestart met de muren van de diverse magazijnen en wordt de laatste hand gelegd aan de verwarmingsleidingen op de begane grond. De kolommen op de begane grond worden voorzien van brandwerende beplating. Tenslotte is de trafo geplaatst nabij de achteringang.


WEEK 27 - dinsdag 30 juni 2009

De staalconstructie is gereed en de bluswaterput is geplaatst.


WEEK 26 - donderdag 25 juni 2009

Het tempo zit er goed in: De staalconstructie van de remise is bijna gereed; de ademluchtwerkplaats krijgt vorm; de liftschacht is bijna klaar; de eerste kanalen voor de luchtbehandeling hangen al onder het plafond; de leidingen t.b.v. de verwarming liggen al op de ruwe vloer; aan de gevels van het kantoor wordt al druk gewerkt; enzovoort, enzovoort...!


WEEK 25 - woensdag 17 juni 2009 (Hoogste punt!)

Vandaag is officieel het hoogste punt bereikt. Hier is even bij stilgestaan door de bouwvakkers een lunch aan te bieden. De waarnemend clustercommandant Marcel de Jong heeft de mannen bedankt voor de reeds gedane arbeid en heeft de hoop uitgesproken dat ze met dezelfde voortvarendheid en inzet de bouw afmaken.


WEEK 24 - donderdag 11 juni 2009

De constructie van de 1e verdieping is reeds gereed en de vloerdelen van de 2e verdieping worden geplaatst. Op de begane grond is de installateur al bezig met de eerste voorbereidingen voor afvoer, kabels en leidingen. De fundering van de remise, autowerkplaats en oefenplaats is verder afgewerkt. De put t.b.v. de hefbrug in de autowerkplaats wordt voorzien van wapening.


WEEK 23 - vrijdag 5 juni 2009

De eerste verdiepingsvloer van het kantoorgedeelte is inmiddels gelegd. Steeds duidelijker wordt de ruimte-indeling van de begane grond.


WEEK 23 - dinsdag 3 juni 2009

En ineens staat daar dan bijna de gehele constructie van het kantoorgedeelte begane grond. De fundering van de remise, autowerkplaats en oefenplaats aan de zijde vaartweg is gestort.


WEEK 22 - donderdag 28 mei 2009

De bekisting voor de hefbrug in de autowerkplaats is klaar. De wapening en bekisting voor de fundering van de remise, oefenplaats en autowerkplaats wordt aangebracht en de vloerdelen voor de 1e verdieping liggen al gereed.


WEEK 21 - dinsdag 19 mei 2009

De fundering van het kantoorgedeelte is gereed en de vloerdelen van de begane grond zijn reeds aangebracht.
De installateur is al druk doende geweest met het aanbrengen van de hemel- en vuilwaterafvoeren onder de begane grondvloer.


WEEK 19 - woensdag 6 mei 2009

De fundering t.b.v. de lift is reeds gereed. De laatste hand wordt gelegd aan de fundering en wapening van het kantoorgedeelte.
Een stortvloer voor de fundering van de remise en autowerkplaats wordt alvast aangebracht.


WEEK 16 - donderdag 23 april 2009

De bekisting wordt aangebracht t.h.v. het kantoorgedeelte ten behoeve van het storten van de fundering.


WEEK 16 - vrijdag 17 april 2009

Alle palen zitten in de grond al heeft het iets langer geduurd doordat Goede Vrijdag niet is doorgewerkt. Desalniettemin ligt de bouw nog op schema.
Steeds een beter indruk is te verkrijgen van de afmetingen van de verschillende ruimten op de begane grond.
De palen zijn afgetekend zodat volgende week de koppen van de heipalen op de juiste plaats afgeknipt kunnen worden.
Daar waar nodig wordt zand afgegraven of gestort ter voorbereiding op het storten van de fundering.


WEEK 15 - dinsdag 7 april 2009

Vandaag zijn de eerste palen de grond in geslagen.
Géén officiële happening, maar wel een bijzonder moment.
In totaal zullen 130 palen in lengte variërend van 10,5 tot 13 meter de geheid worden.
Als het een beetje meezit zitten vrijdag 10 april alle palen al in de grond.


WEEK 14 - woensdag 1 april 2009

Deze week wordt de bouwplaats ingericht met bouwketen en bouwhekken rond het perceel.
De uitvoerder is vanaf nu elke dag op de bouw aanwezig.


WEEK 13 - woensdag 25 maart 2009

Het afgraven is begonnen ter voorbereiding op de heiwerkzaamheden die volgende week beginnen.
In dagblad "BN De Stem" staat hierover een artikel.



WEEK 12 - donderdag 19 maart 2009

Vandaag is de aanvraag bouwvergunning onherroepelijk geworden.
Er zijn géén bezwaren ingediend.

Welstand heeft destijds aangegeven dat de sectiedeuren niet rood mogen zijn. Er zijn nieuwe 3D-schetsen gemaakt met grijze (aluminium) sectiedeuren.


WEEK 11 - vrijdag 13 maart 2009

Het gebroken puin is compleet verwijderd van het terrein. Wat rest is nog een bergje gebroken asfalt.
De tijdelijke erfafscheiding van het perceel van de firma Martens is opgeschoven en wordt inmiddels door een nieuw gaashek omheind.
Het profiel van de (nog aan te leggen) Damweg wordt hiermee zichtbaar.
Een extra poort is in het hekwerk van de firma Martens geplaatst om de brandweer (bij een afgesloten Vaartweg) een 2e uitrukmogelijkheid te bieden.


WEEK 10 - vrijdag 6 maart 2009

De laatste bergen met betonbrokken en asfalt worden vermalen en afgevoerd. De contouren van het complete perceel zijn hiermee langzaam zichtbaar aan het worden.


WEEK 9 - vrijdag 27 februari 2009

De graafmachine heeft het einde van het perceel bereikt. De hekken ten westen van het perceel zijn opgeschoven en dit gedeelte van het opslagterrein van Martens wordt tevens ontgraven zodat het totale perceeloppervlak nu inzichtelijk is.


WEEK 8 - vrijdag 20 februari 2009

Een graafmachine is bezig met het verwijderen van de laag van betonpuin welke onder het gehele perceel ligt.


WEEK 7 - Woensdag 11 februari 2009


15:15
Op het kantoor van de commandant is door Noud Bruinincx en
technisch directeur van Systabo de heer Rob van Hoof, onder toeziend oog van algemeen directeur van Systabo de heer Chris de Groot, de realisatieovereenkomst getekend waarmee de bouw van de nieuwe brandweerkazerne definitief kan starten.

16:15
Burgemeester Huijbregts-Schiedon verricht haar allerlaatste officiële
handeling als Burgemeester van Oosterhout: Het onthullen van het
bouwbord op het nieuwe perceel van de brandweerkazerne aan de
Vaartweg 2 te Oosterhout.

Lees hier het artikel uit "BN De Stem" van 12 februari 2009




WEEK 6 - Donderdag 5 februari 2009

De bouwvergunning is afgegeven. Deze ligt vanaf heden ter inzage.

WEEK 5 - Vrijdag 30 januari 2009

De hekken en de struiken rondom het perceel zijn verwijderd en er zijn proefsleuven gegraven t.b.v. plaatsbepaling kabels en leidingen.


December 2008

De bouwaanvraag voor de nieuwe brandweerkazerne wordt ingediend bij gemeente en de grondtransactie t.b.v. de brandweerkazerne aan de Statendamweg/Martensterrein is een feit.

Juli 2008

De welstandscommissie geeft haar goedkeuring aan het schetsontwerp van de brandweerkazerne met dien verstande dat de rode kleur van de sectiedeuren en de kolommen achterwege gelaten moet worden om de rode kleur van de brandweerwagens in de remise beter tot hun recht te laten komen en waarmee de samenhang in het ontwerp nog meer versterkt wordt.



September 2007

De Gemeenteraad stelt krediet ter beschikking voor de verwerving van gronden aan de Statendamweg/Martensterrein en de nieuwbouw van de brandweerkazerne alsmede voor inrichtingskosten van de nieuwe brandweerkazerne.



Juli 2007

De onderdeelscommissie van de brandweer geeft positief advies over de locatie Statendamweg/Martensterrein Het college van Burgemeester en Wethouders vraagt de raad om krediet voor de verhuizing.

Mei 2007

Er wordt een werkgroep gebruikers brandweerkazerne samengesteld welke in nauw overleg met de architect van Systabo het ontwerp beoordeeld en aanpast op basis van het Programma van Eisen welke voortkomt uit het huisvestingsonderzoek.

April 2007

Colle